נציגי בנק הזרע הפועל בבית החולים רמב"ם התקשרו בשבועות האחרונים לנשים שעברו תהליך של הפריה חוץ גופית בבית החולים, והודיעו להן כי נמצא פגם גנטי אצל תורם הזרע. לנשים נמסר מידע בסיסי בלבד, לפיו יש להשמיד עוברים נוספים שאולי הופרו מאותו תורם, וכי יש לבצע בדיקות גנטיות לילדים שהופרו מחשש לפגיעות שונות.
5 צפייה בגלריה
תינוק עובר
תינוק עובר
"עלולה להיות בעיה עם הילדים"
(shutterstock)
א', אם חד הורית שבנה בן השנתיים נהרה מזרע התורם, מתארת: "התקשרה אליי נציגה עם שיחה נוראית. התעניינה מה קרה עם הזרע. אמרתי שהילד כבר בן שנתיים. היא שאלה על הבת הגדולה שלי. הדוברת נעלמה לשתי דקות, ואז אמרה שיש בעיות עם התורם, ואם יש לי עוברים נוספים ממנו, אז צריך להשמיד אותם. עשו לי 'התקף לב', ואמרו שאין עוד מידע. ביקשתי לשוחח עם רופא אבל אמרו שאין טעם, ויש צורך בבדיקות גנטיות. בהמשך התקשר רופא, אמר שמידע נוסף לא יגיד לי כלום, וליצור קשר עם הגנטיקה.
5 צפייה בגלריה
תרומת זרע
תרומת זרע
"קיבלנו זרע פגום"
(shutterstock)
א' ממשיכה: "אני חד הורית. בתי הגדולה נולדה בשנת 2016 בהפרייה מתרומת זרע. רציתי להרות שוב וביקשתי מבנק הזרע את אותו תורם. אמרו שזה לא אפשרי. הציעו לי לבחור בין תורמים אחרים. בחרתי תורם, אבל הפקידה בבנק הזרע אמרה שראתה את התורם שבחרתי, הוא נראה לה ביישן ולא מתקשר, והציעו לי תורם אחר. אמרו שהוא אינטליגנטי, מדבר יפה, נעים הליכות. שכנעו אותי לבחור בתורם שבדיעבד התברר כי הוא בעל בעיה גנטית. אמרו שהוא עבר את כל הבדיקות הגנטיות, אבל אני יודעת מה הוא עשה? אם הייתי יודעת על הפגם הגנטי, הייתי מפילה את ההיריון".
5 צפייה בגלריה
תינוק עובר
תינוק עובר
"נושא הפריות תרומות הזרע פרוץ"
(shutterstock)
בנה של א', כמו גם ילדיהם של שאר הנשים אליהם התקשרו מרמב"ם, עברו לידה תקינה והתפתחו ללא בעיות ידועות. ועדיין, הנשים חוששות לפגם גנטי שישפיע על המשך חיי הילדים ואף הנכדים.
א' ממשיכה: "התעקשתי אז אמרו לי שיש בעיה עם חוסר בכרומוזום 16, בחלק ה-12.2. נאמר לי שזה יכול לגרום לעיכוב בהתפתחות, בעיות נפשיות. עוד נאמר לי שאין צורך להיכנס להיסטריה, כי נראה שהילד בסדר. בגנטיקה אמרו לי שהבעיות יכולות לצוץ בהמשך, אז כדאי שאעשה בדיקת צ'יפ גנטי לילד. מצאתי בחיפוש בגוגל שזה גם יכול לגרום לאוטיזם. למה אני צריכה ללמוד על זה לבד? למה לא מפנים אותנו לקבלת מידע מסודר?
"הנושא כולו פרוץ. הם מוכרים לנו, הנשים, שהכל בסדר והכל בטוח, אבל מסתבר שלא נעשו כל הבדיקות הנדרשות. הכל חארטה בארטה. לא ידוע אילו בדיקות עבר התורם. מוכרים לנו סיפורים. הלכתי וקניתי מוצר שחשבתי שהוא הכי טוב, אבל מכרו לי מוצר פגום. עכשיו הילד בסדר, אבל מה הלאה? העניין הזה יגיע לבית המשפט".
5 צפייה בגלריה
עובר
עובר
התבקשו להשמיד עוברים מאותו תורם
(shutterstock)

פוסט אנונימי

א' החלה לבדוק האם היא לבד בעניין, או שמא יש נשים אחרות. היא פרסמה פוסט אנונימי בנושא בקבוצת הורים יחידניים, והחלה לקבל הודעות. כרגע ידוע לה על 6 נשים שקיבלו שיחת טלפון, אך מספרן עשוי להיות גדול יותר. ב', אם לילדה בת שנתיים שנולדה מהפריית זרע מאותו תורם: "קיבלתי שיחת טלפון בה הודיעו לי שלתורם יש נשאות לחוסר כרומוזום 16. התבקשתי לעשות בדיקה גנטית לילדה. עכשיו מתברר כי קופת החולים לא מוכנה לשלם עבור הבדיקה שעולה 3,500 שקלים. אמרו לי שיש סכנה לאוטיזם ובעיות התפתחות והנחו אותנו לשים את הילדה במעקב עד גיל 5".
ב' מוסיפה כי נושא הפגם הגנטי התגלה במקרה, מה שמוסיף חשש כי נושא ההפריות ותרומות הזרע פרוץ.
ב'': "אחת האימהות ילדה, וכשעשתה בדיקה גנטית לעובר ודיקור מי שפיר התגלה כי לעובר יש בעיה גנטית. בדקו את האם ונמצא שהכל תקין, ואז הגיעו לתורם ואיתרו את הפגם אצלו. זה לא אמור להיות ככה. מה זה, שוק? שילמנו על מנות והורמונים עשרות אלפי שקלים, סבלתי מהזרקות של הורמונים, עברתי טיפולים ארוכים במשך שנתיים. ובסוף מסתבר שהתורם לא בסדר? אני לא אוותר להם. הבנות בקבוצה קיבלו את שיחות הטלפון באופן קשה. חלקן הפסיקו לאכול. אני גם רעדתי כולי. אנחנו חוששות לעתיד הילדים והנכדים".
5 צפייה בגלריה
בית חולים רמב"ם
בית חולים רמב"ם
"פעלנו על פי כל ההנחיות"
(צילום: דוברות בית חולים רמב"ם)
קראו גם: >>>
תגובת רמב"ם: "בנק הזרע פועל לפי הנחיות קפדניות של משרד הבריאות בכל הקשור לבדיקות החובה שיש לבצע לכל תורם, ואף מבצע בדיקות שאינן קיימות בבדיקות החובה שהכתיב המשרד. כל מטופלת של בנק הזרע מקבלת לפני תחילת התהליך טופס ובו פרופיל מלא של התורם, כולל כל סוגי הבדיקות הגנטיות שעבר. מיד כשהתברר שאחד מהתורמים הוא נשא של שינוי גנטי, פעל רמב"ם ליידע את כל הנשים שקיבלו תרומת זרע מאותו תורם".